Programske aktivnosti
Predškolska ustanova "Kolibri" Kovačica
Program nege i vaspitanja dece od 1do 3 godine
Zadatke nege, vaspitno-obrazovnog rada sa decom od 1 do 3 godine realizuju medicinske sestre- vaspitači i vaspitači, na osnovu Pravilnika o opštim osnovama predškolskog programa za uzrast do 3 godine.Osnovni cilj u vaspitanju je očuvanje, podržavanje i oplemenjivanje spontanog izraza deteta u odnosu na okolinu i poštovanje njegove individualne osobenosti u otkrivanju sveta i menjanju okoline.
Osnovni zadacio dnose se na:
- očuvanje i unapređivanje zdravlja dece (preventivno-zdravstvena zaštita);
- negovanje, podsticanje i oplemenjivanje spontanog razvoja deteta;
- uvažavanje specifičnosti uzrasta i individualnih potreba deteta;
- stvaranje povoljne socijalno-emotivne klime, strukturiranje vaspitne sredine koja
zadovoljava i motiviše dete;
- u periodu adaptacije planiranje aktivnosti koje detetu omogućavaju lakši boravak i navikavanje na grupu dece i osoblja;
- posebno negovanje individualnog kontakta kroz jedinstven uticaj nege i vaspitnog rada i postepeno prerastanje u grupne (zajedničke) oblike rada; obezbeđivanje zdravstveno-higijenskih uslova.
U okviru vaspitnog uticaja i razvijanja pojedinih svojstava ličnosti, planiraju se posebni zadaci:
- fizičko – senzornog razvoja;
- emocionalno-socijalnog razvoja
- saznajnog razvoja.
Vaspitno obrazovni rad sa decom uzrasta od tri godine do uključivanja u program pripreme za školu
Cilj predškolskog vaspitanja i obrazovanja u radu sa decom uzrasta od tri do pet i po godina je optimalan i harmoničan razvoj psihičkih i fizičkih svojstava i snaga ličnosti, i njeno osposobljavanje da proživi osmišljen, sadržajan, konstruktivan i plodotvoran ljudski život, radi postizanja lične sreće i ostvarivanja sebe kao ličnosti u određenom socio-kulturnom kontekstu. U ostvarivanju navedene težnje se angažuju svi društveni faktori (porodica, ustanove za decu, kulturne i prosvetne institucije i dr.), od kojih svaki ima svoje specifične zadatke uklopljene u celinu predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
U celodnevnom boravku prioritetni zadaci vaspitno obrazovnog rada sa decom od 3 do 5,5 godina su:
- stvaranje povoljne sredine za učenje i razvoj
- bogaćenje i podsticanje dečjeg razvoja i napredovanja kroz socijalni, emocionalni, fizički i intelektualni razvoj
- praćenje razvojnih i individualnih karakteristika
- ostvarivanje što bolje saradnje na različitim planovima, vaspitač – dete, vaspitač- vaspitač, dete- dete, vaspitač – roditelj, vaspitač – šire okruženje.
Prioritetna vaspitna područja i zadaci sa decom od tri godine do uključivanja u pripremni predškolski program su sledeća:
- Podsticanje govora i govornog stvaralaštva i komunikativnih sposobnosti
- Ispunjavanje dečje bazične potrebe za kontaktom i komunikacijom sa odraslima.
- Komunikativna upotreba govora i aktivnost samog deteta.
- Podsticanje socijalne i emocionalne kompetencije dece
-Ponašanje koje je u skladu sa ličnim potrebama i očekivanjima, sa ciljevima i zamišljenim postignućima, a koja ne ugrožava tuđe potrebe i ciljeve, sprečava konflikte i doprinosi socijalnoj harmoniji.
- Negovanje tolerancije kod dece i pružanje pomoći u pronalaženju konstruktivnih rešenja za nesporazume, konflikte i pojave agresije među njima, da se deca usmeravaju njihovom predupređivanju, što podrazumeva da se ustupaju i dele stvari, čeka na red, uvažavaju različita mišljenja i ukus, da se razumeju motivi ponašanja drugih – stavljanjem na njihovo mesto.
Pripremni predškolski program
Cilj vaspitno-obrazovnog rada u okviru pripremnog predškolskog programa je da doprinese:
- celovitom razvoju deteta
- razvoju sposobnosti
- širenju iskustva
- bogaćenju saznanja o sebi, drugima i svetu oko sebe, što sve čini osnov za dalje nove oblike učenja i uključivanja u različite tokova života i rada, pri čemu je škola prva stepenica.
Pripremni predškolski program ostvaruje se u skladu sa Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, sa ponuđenim modelima i doprinosi :
- fizičkoj
- socijalnoj
- emocionalnoj
- intelektualnoj gotovosti i motivaciji deteta za polazak u školu.
U godini pred polazak u školu zadaci vaspitno-obrazovnog rada su :
- Podsticanje osamostaljivanja– razvoj sposobnosti deteta da se brine o sebi, da se snalazi u socijalnom okruženju i izgrađuje radne navike, da istražuje, rešava probleme, stvara, inicira i donosi odluke, i da razvija sposobnost izražavanja i samoizražavanja. U skladu s tim, vaspitač stvara i koristi situacije u kojima će se dete osećati sigurno i u kojima će imati brojne mogućnosti za samostalno obavljanje aktivnosti.
- Jačanje socio-emocionalne kompetencije– razvoj pozitivne dečje slike o sebi kao osnove samopouzdanja, socijalnih saznanja i veština. U tom pravcu, vaspitač deci omogućava da iskazuju svoja osećanja, prepoznaju i adekvatno reaguju na osećanja drugih, razvijaju samokontrolu i empatiju.
- Podrška saznajnom razvoju– podrška razvoju mišljenja, govora, pamćenja, opažanja i mašte. Vaspitač će omogućiti detetu da istražuje, uočava nove veze, da traži načine kako da reši problem ili ispita neku svoju pretpostavku, i negovaće radost otkrića kod deteta.
- Negovanje motiva radoznalosti – podsticanje potrebe za saznavanjem i proširivanjem iskustava. Priređivanjem podsticaja i bogate sredine, vaspitači neguju i razvijaju prirodnu dečju radoznalost.
- Poštovanje individualnosti i podsticanje kreativnosti – uvažavanje i poštovanje ličnosti deteta, njegove potrebe, tempo razvoja, stil učenja, svojstven način doživljavanja i izražavanja. Shodno tome, vaspitači pružaju deci priliku da kroz igru i razne aktivnosti (drama , muzika, crtanje, govor i sl.) izražavaju svoje stvaralačke potencijale.
- Podrška fizičkom razvoju – podsticanje prirodnog rasta i razvoja senzomotorne koordinacije, zadovoljavanje dečje potrebe za kretanjem i motornom aktivnošću. Vaspitači će pažljivim izborom aktivnosti doprineti optimizaciji fizičkog razvoja.